20 gadu ietekme: kā RIGA FASHION WEEK izmainīja modes skatuvi

SS24

Šajā sezonā Baltijas modes industrijas lielākajam pasākumam, Riga Fashion Week, ir jubileja — 20 gadi. Šo gadu laikā projekts ir kļuvis par starta punktu daudziem jauniem Latvijas dizaineriem, kuri tagad ir atvēruši šovrūmus ārzemēs un veiksmīgi pārdod savas kolekcijas dažādos kontinentos. Latvija ir kļuvusi atpazīstamāka pasaules modes kartē gan profesionāļu, gan modes cienītāju vidū.

“Mani pārņem prieks un lepnums par to, ka mūsu projekts, kuram mēs veltām visus spēkus un dvēseli, svin jubileju. Sākot 2004. gadā ar nelielām modes skatēm Rīgas Modes nama bijušās demonstrāciju zāles telpās, Riga Fashion Week vienmēr ir norisinājusies interesantās vietās — Mazajā Ģildē, Rīgas Biržā, vēlāk Rīgas mākslas telpā, leģendārajā Latvijas viesnīcas zālē, uz tirdzniecības kompleksa “Podium” jumta un visbeidzot mūsdienu kultūras telpā “Hanzas perons”. Starp neparastākajām vietām bija Motormuzejs, Centrālais gastro tirgus un pat starptautiskās lidostas “Rīga” uzgaidāmā zāle. Šo gadu laikā notikušas 670 skates, kurās piedalījušies dizaineri no Itālijas, Francijas, Spānijas, Ukrainas, Uzbekistānas, Polijas, Portugāles, Beļģijas, Vācijas, Ziemeļmaķedonijas, Zviedrijas, Somijas, Dānijas, Norvēģijas un, protams, no Latvijas, Lietuvas un Igaunijas. Grūti noticēt, ka tik daudz ir paveikts!” stāsta Baltijas Modes federācijas prezidente Jeļena Strahova.

Jau divdesmit gadus Riga Fashion Week saglabā un attīsta Latvijas kultūras mantojumu caur modi — tā atbalsta tradīcijas un prezentē tās mūsdienu pasaulē, parādot, ka kultūras mantojums var būt stilīgs, aktuāls un pieprasīts.

Katru sezonu Modes nedēļas programma tiek papildināta ar jauniem vārdiem — vietējiem debitantiem un ārvalstu zīmoliem. Valsts galvenā modes skatuve kļūst ne tikai par starta platformu jaunajiem talantiem, bet arī piesaista ārvalstu nozares ekspertus — žurnālistus, pircējus, viedokļu līderus, kas palīdz veidot Rīgas kā modes galvaspilsētas tēlu un stiprina starpkultūru saites. Daudzi Latvijas zīmoli, pateicoties dalībai RFW, ir guvuši starptautisku atpazīstamību. Gandrīz divi tūkstoši publikāciju tikai ārvalstu medijos, no kurām daudzas ir no vadošajiem Eiropas modes izdevumiem, piemēram, Vogue Italia, Schon! Magazine, Elle, TextilWirtschaft, J’N’C Magazine, Cosmopolitan Italia, Marie Claire, Fashion Channel, kā arī pasaules ziņu kanāls Euronews.

“Mans apģērbu zīmols tika prezentēts pirmajā Modes nedēļā, un jau pēc pāris nedēļām mana jaunākā kolekcija tiks izrādīta 39. RFW ietvaros. Šo gadu laikā ne tikai esmu piedzīvojusi profesionālu izaugsmi, bet arī Riga Fashion Week ir kļuvusi par lielāku un starptautiski atpazīstamāku pasākumu. Modes skate man ir arī darbs ar sevi un savu attieksmi pret pasauli. Esmu laimīga, ka katru gadu, pateicoties RFW, iepazīstu sevi arvien labāk,” komentē dizainere Natālija Jansone, zīmola “Natalija Jansone” radītāja.

“Riga Fashion Week ir galvenais modes notikums Latvijā. Amoralle, piedaloties pirmajā RFW ar zeķēm, radās nepieciešamība uzšūt kādu tērpu, lai modelēm nebūtu jāiet kailām. Pateicoties tam arī sākās modes zīmola Amoralle bodiju attīstība, kas vēl joprojām ir tā galvenais produkts. RFW bijuši ļoti pretimnākoši visām radošajām idejām — paklāji, rozes, spalvas utt. Savā darbā vienmēr sniedzot mums atbalsta sajūtu”, stāsta dizainere Inese Ozola, zīmola “Amoralle” radītāja.

“Manas kolekcijas ir spilgtu krāsu eksplozija ar sarežģītiem roku izšuvumiem. Sākumā nebiju pārliecināta, vai Latvijas auditorija būs mana klientūra, jo pastāvēja aizspriedumi par vietējo auditoriju, kas dod priekšroku mierīgiem, dabīgiem toņiem. Taču jau pēc pirmās dalības RFW man strauji pieauga klientu skaits no Baltijas valstīm. Izrādījās, ka eiropieši ar prieku izvēlas negaidītus toņus. Manas kolekcijas ir veidotas tā, lai apģērbs būtu valkājams un veidotu austrumu un rietumu sintēzi,” komentē zīmola “Moel Bosh” dibinātāja Zuhra Inat.

Viena no pēdējo sezonu galvenajām tēmām ir apzināta patēriņa un ilgtspējīgas attīstības veicināšana. Viens no nozīmīgiem piemēriem ir sadarbība ar Stockmann Riga universālveikalu, kurā tika rīkotas semināru sērijas ar starptautiskiem ekspertiem, lai apspriestu ilgtspējīgas modes jautājumus, tostarp bezatkritumu ražošanu. Šie semināri un diskusijas ne tikai palīdz dizaineriem apgūt jaunas, ekoloģiski drošas prakses, bet arī izglīto vietējos patērētājus par ilgtspējīgas modes nozīmi.

Sekojot laikam līdzi, Modes nedēļas organizatori šobrīd pievērš uzmanību arī jaunajām tehnoloģijām un mākslīgajam intelektam. Pēdējo sezonu laikā galvenais Baltijas modes notikuma tēls tika veidots ar neironu tīklu palīdzību. Pasaules pandēmijas laikā, kad nevarēja notikt klātienes skates, RFW pirmo reizi Baltijā tika organizēta interaktīva VR skate, kas radīja lielu rezonansi.

Organizatori norāda, ka digitālo tehnoloģiju izmantošana ļauj paplašināt radošuma robežas un atvērt jaunus apvāršņus. Attiecībā uz nākotni plānots piesaistīt vēl vairāk starptautisku ekspertu un dizaineru, lai veicinātu ne tikai modes industrijas attīstību, bet arī popularizētu Latviju un veicinātu kultūras saiknes.

Šī uzdevuma izpilde jau ir veiksmīgi uzsākta. Riga Fashion Week viesu vidū ir augstākā līmeņa pārstāvji: Latvijas premjerministrs, Saeimas deputāti, Rīgas domes deputāti, kā arī daudzu valstu vēstnieki, tostarp no ASV, Itālijas, Japānas, Norvēģijas un Kanādas. Tas apliecina pasākuma nozīmi valsts mērogā.

Riga Fashion Week notiks no 28. līdz 31. oktobrim un pulcēs uz viena skatuves gan talantīgus debitantus, gan atzītus modes meistarus.

RFW ģenerālsponsori: universālveikals “Stockmann” un oficiālie RFW pulksteņi — Huawei GT5 sērija.

Sekojiet RFW jaunumiem sociālajos tīklos Facebook, Instagram un vietnē www.rfw.lv.